Dakar 2020

Breaking News

Vick Versteijnen met Team de Rooy naar Dakar 2020!!!!!

“Versteijnen komt aan de start met een Powerstar Evo2, die aanvankelijk gereserveerd was voor Federico Villagra. Vanwege de crisis in Argentinië kan hij helaas niet meedoen. Of Gerard zelf met de Iveco Powerstar Evo4 (met onafhankelijke wielophanging) aan de start van Dakar 2020 komt, wordt duidelijk na een gedegen test in Marokko in oktober.”
In Marokko zal Vick Versteijnen voor het eerst kennismaken met de Iveco. “Ik kijk erg uit naar die test. Met een torpedo rijden is niet nieuw voor me, maar met een automaat wel, dus dat is best spannend”, zegt Versteijnen, die wordt geflankeerd door navigator Teun van Dal en monteur André van der Sande. “Je mag wel zeggen dat het een droom is die uitkomt, om met Team De Rooy naar de Dakar te gaan. De kans kwam onverwachts voorbij via Janus van Kasteren, die een goede vriend van me is. Zo’n mogelijkheid grijp je natuurlijk met beide handen aan.”

Lees hier de publicatie in het Brabants Dagblad                                                     Lees hier de publicatie van RTL Nieuws                                                     Klik hier voor onze Facebook pagina

Vick Versteijnen gaat naar Dakar 2020 met Team De Rooy!

Op 1 januari 2020 zijn Vick Versteijnen, Teun van Dal en André van der Sande in de vroege ochtend vertrokken naar Saoedi Arabië om deel te gaan nemen aan de Dakar 2020 met Team de Rooy. De heren zullen aan de start staan met een Iveco Powerstar Evo2 en zullen als kopman fungeren binnen Team De Rooy. Het doel is om een podiumplek te bemachtigen maar dit zal een hele uitdaging zijn gezien het sterke front wat er deze Dakar 2020 aan de start staat.

Dakar 2020 stage 12: Haradh - Qiddiyah - Finish

Totaal 429km / Special 167km

De rally is nog niet voorbij, op deze laatste stage kan nog van alles gebeuren. De laatste kilometers zullen voor de navigators nog een uitdaging zijn. Maar het einde is in zicht! Vlak voor het podium is nog een special van 20km waar gestreden zal worden om de “Qiddiyah Trophy”. Vick Versteijnen, André van de Sande en Teun van Dal hebben een goede laatste etappe gereden. Aangezien het maar een korte etappe was was er weinig ruimte om naar voren te rijden maar ondanks dit zijn ze toch op een 13de plek gefinisht. De mannen zijn blij dat ze ondanks de vele technische pech een aantal goede dagzeges hebben gereden! Vanuit de Cabine van de truck bedanken de heren jullie voor het volgen van ons team, de enthousiasme en de support!

Ook willen wij nogmaals onze dank uitspreken aan onze sponsoren Versteijnen Trucks, Reijrink Staalconstructie, BEEQUIP MKB Equipment Lease, ATS Koudetechniek en Gebr. Vermeer Industrial Movements BV.

Dakar 2020 stage 11:  Shubaytah - Haradh - Marathon Etappe 2

Totaal 744km / Special 379km

Vandaag beginnen we met de mooiste duinen van het land. 80 kilometer land duurt dit spektakel, belangrijk om er niet teveel tijd te verliezen. Vervolgens zullen de deelnemers dezelfde route volgen, die de vinders van het “zwarte goud” in deze regio hebben gemaakt. Deze dag hebben de mannen de eerste 80 kilometer super gereden en zaten al heel snel achter Janus van Kasteren. Daar moesten ze achter blijven om eventueel te kunnen helpen. Toen Janus van Kasteren vervolgens bijna vast kwam te zitten moesten ze wachten en kwamen zelf ook nog even vast te zitten, hierdoor hebben ze natuurlijk nog meer tijd verloren, dat was jammer. Later kwamen ze erachter dat er een bladveer gebroken was en hebben de proef gelukkig rustig uit kunnen rijden. Op de verbindingsroute hebben ze nog een kapotte accu gehad, er had vandaag meer ingezeten, maar met een 12de tijd zijn we blij!

Dakar 2020 stage 10: Haradh - Shubaytah - Marathon Etappe 1

Totaal 608km / Special 534km

De eerste stage van de marathon etappe, het komt nu aan op uithoudingsvermogen. De teams worden de immense leegte van de Empty Quarter ingestuurd. Het is zaak hier niet te lang te blijven hangen, de laatste 30km gaat dwars door de duinen! De nacht komt snel in dit deel van de wereld. Bij aankomst zijn de teams op elkaar aangewezen voor service. De Etappe van vandaag is op WP4 gecanceld. Door zandstormen en veel crashes is de proef geneutraliseerd, omdat de veiligheid van de rijders niet gewaarborgd kon worden. De helicopters waren òf bezet met gewonde coureurs... òf konden niet vliegen door de zandstormen. Wij hebben de 12de tijd in het klassement vandaag, nu zijn we in het marathon bivak en wachten op de etappe van morgen!

Dakar 2020 stage 9: Wai Al Dawasir - Haradh

Totaal 886km / Special 410km

Met deze lange stage maakt de Dakar zich op voor de “Empty Quarter”. De ondergrond is voornamelijk hard, slechte stukken kunnen diegene die niet alert reageren duur komen te staan. Bij het bereiken van Haradh, gebouwd rond agricultuur en olie, gaat de rally een nieuwe fase in. Dag 9 van de Dakar Rally was een dag die "op eieren" gereden moest worden! De eerste 155 kilometer van de stage waren kilometers vol stenen, stof, gemene afstapjes en andere linke instinkers! Koppie erbij, en voetje ietsje van het gas af en toe.... alleen maar om de boel heel te houden zodat de finish gehaald kon worden. Na de grote problemen van gisteren moesten ze helemaal achteraan starten en hebben dus een hele tijd vol in het stof gereden. Een gebroken schokbreker kostte nog wel iets tijd, maar die hebben ze er in de neutralisatie onderuit kunnen halen. Het tweede deel was een stuk waar wel snel gereden kon worden, maar met een schokker minder konden ze niet meer vol gas rijden. Vick: “Als de auto niet te veel springt, kun je wel doorrijden. De verschillen waren niet groot. Ik ben blij dat we binnen zijn, voor het donker!!” Al met al zijn we blij met de 19de tijd van vandaag.

Dakar 2020 stage 8: Wai Al Dawasir - Wai Al Dawasir

Totaal 716km / Special 477km

We vertrekken vandaag in zuidelijke richting. Er staat de deelnemers een bergachtig landschap te wachten. Een landschap met prachtige verassende kleuren, bijvoorbeeld zwarte stenen op helder wit zand. De liefhebbers van snelheid zullen aan hun trekken komen, 40km rechtuit, vol gas! Nog enkele gebieden met duinen om te zorgen dat de dag toch nog technische aspecten heeft. Ook deze dag werden onze mannen weer getroffen door pech en is het een hele zware etappe geweest. Al vroeg in de special is de hanglager van de aandrijfas kapot gegaan. Snelle assisitentie Michiel Becx had dit onderdeel niet bij zich waardoor hij niets voor de mannen kon betekenen. Daarom hebben ze de aandrijfas gedemonteerd. Hierna konden ze de proef verder rijden op 90% van het vermogen en met maar 2wd. Dit ging goed tot het laatste stuk in de duinen. De duinen waren te zwaar waardoor ze er niet met de truck doorheen kwamen. Ze hebben toen de hanglager kunnen repareren maar meteen daarna kregen ze problemen met het bekrachtigingsventiel van de 4wd wat ze ook nog 1,5u kostte. En als afsluiter hadden ze ook nog een lekke band. Er zal vanavond weer flink gesleuteld moeten worden. Hopelijk morgen weer een betere dag!!

Dakar 2020 Stage 7: Riyadh – Wadi Al Dawasir

Totaal 741km / Special 546km

Met 546km wordt vandaag de langste stage van de Dakar 2020 gereden. Eén van de meest diverse stages, langs de hele route zullen de rijders duinen tegen komen , de vele kruisingen zullen een uitdaging zijn voor de navigators, zij zullen op hun hoede moeten zijn. Te snel kan al snel toch langzamer zijn! Het was weer een topdag voor Vick Versteijnen en zijn bemanning. Met een 7de tijd, op slechts iets meer als 12 minuten achterstand op de Kamaz van Andrey Karginov hebben onze mannen weer een prima dag achter de rug!! Ondanks dat ze pas als ongeveer 50ste deelnemer mochten starten is dit natuurlijk een fantastisch resultaat. Het was in het begin weer ontzettend stoffig en dus moeilijk omdat ze alle langzamere deelnemers weer in moesten halen. Vick: "De duinen waren best een uitdaging en heel technisch vandaag, ook waren ze heel zacht waardoor André continue bezig is geweest om de juiste bandenspanning in de banden te houden. Op de verbindingsstukken tussen de duinen in zaten we zeer regelmatig tegen de speedlimiter aan, dat was wel moeilijk om de concentratie vast te houden. Als je van die lange rechte stukken hebt om alleen maar meters te maken, ga je snel aan andere dingen denken... dat was wel lastig!! Maar uiteindelijk toch een super goed resultaat waar we heel erg blij mee zijn!"

Dakar 2020 - Rustdag

De rustdag vindt plaats in de stad Riyadh. De boomgaarden waar de stad zijn naam aan te danken heeft (tuinen in het Arabisch) hebben intussen ruimte moeten maken voor bebouwing. Een stad die meer dan 1500 vierkante kilometer groot is (Parijs 105km2 en Buenos Aires 203km2) waar ruim 6 miljoen mensen wonen. Sinds de zeventiger jaren groeit deze stad explosief en wordt gekenmerkt door wolkenkrabbers met revolutionaire architectuur, waaronder de 267 m Al Faisaliyah Centre, 302 m Kingdom Centre en 307 m Burj Rafal. In hoeverre al dit moois door de rijders zal worden waargenomen, waarschijnlijk zullen ze deze rustdag hard nodig hebben om bij te tanken van de eerste 6 dagen en de voor te bereiden voor de nog te komen stages.

Dakar 2020 Stage 6: Ha’il - Riyadh

Totaal 830km / Special 477km

Het landschap verandert drastisch, de special bestaat 100% uit zand en off-track stage. Na een snelle eerste sectie zullen diegene met ervaring in de duinen in het voordeel zijn. Ervaring met de Sahara is zeker een pre voor deze stage. Vandaag hebben onze mannen wederom een goede dag gehad en ze hebben met veel plezier door het prachtige landschap van Saoedi Arabië gereden! Na de hele dag rond de elfde plaats te hebben gereden, zijn ze uiteindelijk als dertiende over de finish gekomen. Een gebroken stuurstang 10 kilometer voor het einde kostte even tijd, maar André had gelukkig binnen no-time de noodreparatie die moest worden uitgevoerd voor elkaar!! Helaas hebben ze het laatste stukje van de etappe wel rustig uit moeten rijden.

Het mocht de pret van de etappe niet drukken. Volgens de jongens: "een schitterende proef!! Gisteren was al mooi, maar vandaag was het nog mooier. Snelle stukken werden afgewisseld met duinen. Daarvoor moest je meteen scherp zijn, snel omschakelen: bandenspanning omlaag en klimmen maar. We hebben heerlijk door de duinen gelaveerd.” Morgen even een dagje rust en daarna weer volle bak aan de gang in week 2 van deze super georganiseerde rally.

Dakar 2020 - Stage 5: Al-‘Ula – Ha’il

Totaal 564km / Special 353km

Het zijn de gigantische rotsen in het zand die als herkenningspunten fungeren om kostbare navigatie fouten te voorkomen. De grote zandheuvels die bedwongen moeten worden zijn iets minder technisch dan duinen, maar zeker niet minder imposant. De afdalingen met her en der woestijn gras eisen zeker enige ervaring. Na de immense teleurstelling van gisteren, zijn onze mannen vandaag op volle sterkte terug. Vick: "Vanmorgen was het gevaarlijk starten, veel rotsen in het losse zand. Omdat we helemaal achteraan moesten beginnen zaten we in een rookgordijn van stof!!!.….Er zaten veel buggy's, motoren en auto's voor ons die we in dit terrein in moesten halen. Na een kleine 30 inhaal acties kregen we vrij baan en konden we gas gaan geven. Het was een prachtige proef met hoge en steile duinen waar we goed op moesten letten omdat het na de diepe dalen meteen weer flink klimmen was om boven te komen. We zijn helemaal gelukkig met ons resultaat vandaag, na alle technische ellende!!". Vick Versteijnen en zijn bemanningen reden van de 31ste plaats naar de 6de plaats waarbij zij deze etappe als 6de finishde en hiermee als beste Nederlander van de dag in de boeken gaan. Morgen zullen de mannen als 16de starten omdat ze in de experience klasse mee rijden. Dit betekend dat ze nooit eerder dan de 16de plek mogen starten ook niet wanneer zij hoger finishen.

Klik hier voor het interview van Omroep Brabant met Vick Versteijnen van vandaag.

Dakar 2020 - Stage 4: Neom – Al-‘Ula

Totaal 672km / Special 453km

Vandaag zullen zand en grind paden elkaar afwisselen, die uitnodigen om de snelheid op te voeren waardoor het risico op navigatie fouten toe zal nemen. De mannen en vrouwen zullen geen tijd hebben om van de prachtige bouwwerken te genieten als ze langs de Nabatean Temples racen. Helaas voor onze mannen zullen zij de Temples helemaal niet zien omdat zij niet hebben kunnen starten. Op de verbinding naar de special toe zijn ze met stukken komen te staan waardoor de as er onder uit moest. Teamgenoot Michiel Becx heeft in eerste instantie assistentie verleend, toen de monteurs van Team de Rooy waren gearriveerd zijn Michiel en zijn team Etappe 4 gestart. Vick Versteijnen en zijn bemanning mochten nog starten tot een uur nadat de laatste deelnemer is vertrokken maar deze tijd bleek te kort te zijn om de truck weer start klaar te krijgen.  Het klassement is dus over voor de mannen. Mogelijk mogen zij morgen starten met de joker, hierover volgt later meer.

Vanavond heeft Team de Rooy te horen gekregen van de Dakar organisatie dat ze de Joker mogen inzetten. Dit betekend dat ze morgen weer mogen starten, helaas niet meer voor het klassement maar wel om hopelijk nog een paar mooie dagklasseringen neer te zetten. Op naar de etappe van morgen met veel duinen en een wisselend parcours. Vick, Teun en André hebben er weer veel zin in!!

Klik hier voor het interview van Omroep Brabant met Vick Versteijnen van vandaag.

Dakar 2020 - Stage 3: Neom -Neom

Totaal 504km / Special 427km

De lus rond de toekomstige megastad Neom is een echte parel. Via zanderige bergen en kloven zal de route de rijders langs de grens met Jordanië voeren. Vandaag zal de Dakar zijn hoogste punt bereiken, 1400 meter. Etappe 3 is eindelijk een betere etappe met meer succes en minder pech voor de mannen. Ze mochten als 28ste starten en reden bij wp1 al naar een 7de plek van het dagklassement. Een lange tijd hebben de mannen in de top 10 gereden maar door een geklapte turboslang hebben ze wat tijd verloren. Door de snelle reparatie van monteur Andre van der Sande waren ze echter weer snel op weg. Helaas klapte de turbo slang op 4km voor de finish nog een keer waardoor ze met minder vermogen naar de finish zijn gereden. Ondanks dit zijn ze op een 12de plek gefinisht waar de mannen erg tevreden mee zijn!

Dakar 2020 - Etappe 2 Al Wajh - Neom

Totaal 393km / Special 367km

Een echte technische stage is wat er vandaag op het menu staat. De rijders zullen vooral ervaren dat navigatie in Saudi een echte uitdaging is. De vele tracks zullen voor verwarring zorgen, het is daarom belangrijk te vertrouwen op de in het roadbook aangegeven herkenningspunten. De mannen zijn vanochtend na een korte en koude nacht erg goed van start gegaan. Ze reden van de 21ste naar de 7de plek van het dagklassement!

Helaas kwamen ze er bij de neutralisatie achter dat er olie lekte uit de versnellingsbak. Tijdens de neutralisatie mag er niet gesleuteld worden, daardoor heeft de snelle assistentie an Becx de truck van Vick de special op moeten slepen. Daarna kon de reparatie beginnen! Het team van Michiel Becx had kneedbaar aluminium bij en samen met rubber lappen en spanbanden hebben ze het gat kunnen dichten. Hierna hebben ze de olie bijgevuld en zijn ze gaan rijden. Tijdens het laatste gedeelte konden ze niet meer voluit rijden en hebben ze meerdere keren moeten stoppen om de olie bij te vullen gezien deze nog moest zakken in de versnellingsbak.

Ondanks dit zijn de mannen ontzettend blij dat ze als 29ste gefinisht zijn. Doordat het gat in de versnellingsbak tijdens de neutralisatie is opgemerkt, zijn er grotere schades voorkomen, welke niet te repareren zouden zijn in de special. Op het bivak staat het service team al klaar om vanavond en vannacht een nieuwe versnellingsbak te plaatsen zodat ze morgen weer goed van start kunnen gaan.

Dakar 2020 - Etappe 1 Jeddah - Al Wajh

Totaal 752km / Special 319km

De eerste stage is al een echte uitdaging, de deelnemers krijgen op de 319km special stage al een voorproef van wat ze allemaal te wachten staat; een mini-Dakar, snelle tracks, bochtige tracks, duinen en stenen volgen elkaar in snel temp op. Voor de mannen is deze etappe niet verlopen zoals zij hadden gehoopt. Vick Versteijnen reed met zijn Powerstar op een grote steen en brak daarbij de stuurarm. Met hulp van de snelle assistentie van Michiel Becx kon dat wel weer worden gerepareerd, maar Versteijnen verloor er ruim een uur mee. Hij kwam op 1.27.46 als 21ste aan de streep.

Bij het zoeken naar een waypoint reed Versteijnen in het stof. Bij het ontwijken van een boompje brak de achterkant van de truck weg en voor Versteijnen het wist doemde een grote steen pal voor zijn neus op. Gevolg: de stuurarm gebroken en de vooras verschoven. “Geen ontwijken aan”, vertelt hij. “Gelukkig zat Michiel niet ver achter ons. Zijn monteur Bernard der Kinderen heeft fantastisch werk geleverd, zodat we toch relatief snel weer verder konden. Dit was gewoon domme pech, maar die steen heb ik wel honderd keer vervloekt.”

Het tijdverlies was extra zuur omdat Versteijnen in het eerste deel van de proef als een speer ging. Bij het ingaan van de neutralisatie na 86 km had hij de tiende tijd in handen. “Gigantisch”, vond Versteijnen. “Het tempo zat er goed in, we hebben geen ‘oei-momentjes’ gehad. Dan ga je te hard. Maar daar was geen sprake van. Ook het tweede deel ging het voortreffelijk, totdat we die steen tegenkwamen. Het is jammer dat zoiets op dag 1 al gebeurt, maar vandaag zijn wij het, morgen een ander.”

Shakedown Dakar 2020

Nadat de mannen ’s nachts in Saoedi Arabië zijn aangekomen moesten ze na een paar uur slapen alweer klaar staan voor de Shakedown. Dit is de laatste test om te kijken of de truck goed werkt en de laatste puntjes op de i te zetten. Vick Versteijnen was blij met de korte shakedown. “Dat helpt wel om in het ritme te komen, zo’n uurtje rijden. Bij de test in Marokko hebben we veel kleine dingen uitgeprobeerd en veranderd. Het is goed om die nieuwe dingen nu even in de praktijk te hebben geprobeerd. Ik heb een nieuw stuur, een nieuwe stoel, een nieuw pak. Dat wil je toch even gevoeld hebben.”

Met startnummer 522 begint Versteijnen relatief ver achteraan. Dat hoopt hij in de eerste dagen van de rally te veranderen. “Het is te hopen dat er niet al te veel stof is, zodat we een beetje kunnen inlopen. In de shakedown kreeg ik wel de indruk dat we dat moeten kunnen: we liepen in op een Kamaz en op Janus. Maar ik weet natuurlijk niet of die het achterste van de tong hebben laten zien. We gaan het vanaf zondag merken.”

Klik hier voor het persbericht van Omroep Brabant.

Administratieve en technische keuring Team de Rooy

Vrijdag 3 januari is de administratieve en technische keuring geweest. Alle trucks van Team De Rooy zijn goed door de keuring gekomen en hebben groen licht om zondag 5 januari aan de start te staan van de zwaarste rally ter wereld Dakar 2020! De wagens zijn in het Parc Ferme gezet waar ze zondag weer uitgehaald zullen worden.

Ervaring in de Dakar Rally

Vick Versteijnen heeft al enkele jaren ervaring met het rijden van de Dakar Rally zo heeft hij in 2015, 2016 en 2017 ook al de Dakar Rally gereden in Zuid Amerika. Twee keer met een DAF en de laatste keer met een Scania Torpedo die hij zelf heeft laten bouwen. De eerste 2 keer is Versteijnen gefinisht, in 2017 is hij helaas uitgevallen op de dag voor de finish in verband met motor problemen. In 2018 en 2019 heeft Versteijnen deelgenomen aan de Morocco Desert Challenge waar hij voor het eerst met de huidige bemanning is gaan rijden. Dit is hem zo goed bevallen waardoor hij deze grote uitdaging nu aan gaat met Navigator Teun van Dal en Monteur André van der Sande.  


U kunt ons ook volgen op Facebook!

Preproloog was een groot succes!

Preproloog 2019 was een groot succes voor Vick Versteijnen!!! We hebben flink gas gegeven op het Brabantse zand, dat resulteerde in een mooie 3de plaats in het eindklassement bij de Trucks. Mede dankzij onze sponsoren Beequip, Gebr. Vermeer, Reijrink Staal en ATS Koudetechniek kunnen wij dit avontuur aangaan en zijn we 100% voorbereid om te gaan knallen tijdens de aankomende Dakar Rally in Saoedi-Arabië!!

Hulp nodig bij je aankoop?

We helpen je graag bij het maken van de juiste aankoop.
Vandaag en morgen zijn wij gesloten.

Contact opnemen